Friday, April 23, 2010

Hikmah Cinta


Pelita yang dapat kita pegang dan akan sentiasa menerangi biarpun dalam keadaan malam yang gelap gelita. Ianya akan tetap menerangi tempat-tempat yang tidak kesampaian seperti mana ianya menerangi tempat kita sendiri. Inilah namanya cinta kepada semua yang bernyawa.

PERASAAN CINTA pada seseorang insan adalah lumrah hidup, terutama kepada insan yang masih dalam proses berdukacita atas kehilangan orang tersayang ataupun yang sedia ada cinta, ianya tidak pernah menjadi sesuatau yang mudah kepada yang terkena tempias akannya.

Apabila pintu hati sudah terbuka, tidak perlu suasana romantis ataupun 'candle light' untuk disimbahi cahaya lilin atau berlutut sambil merenung jauh ke dalam mata pasangan untuk menyatakan rasa yang terpendam. Segala-galanya akan datang sendiri dan difahami daripada hati samaada untuk menerima ataupun sebaliknya.

Cinta, menyintai atau dicintai adalah satu lumrah atau sifat kejadian manusia. Hak untuk bercinta dan menerimacinta bergantung kepada individu itu sendiri. Jika berlandaskan agama pasti hasilnya diberkati dan sebaliknya pasti akan terhumban ke lembah kehinaan.




Cinta merupakan datu perasaan yang agung, jika cinta itu tiada lagi bererti salah satu nikmat yang Allah telah berikan telah dicabut dari hati. Ini tandanya salah satu nilai kemanusiaa dalam diri kita mulai terhakis. Ia memerlukan pengorbanan yang besar dengan keikhlasan dan kejujuran yang tinggi.

Seperti pepatah ada mengatakan, orang yang tiada perasaan cinta adalah manusia yang hilang motivasi dalamannya. Cinta seharusnya melahirkan tindakan yang melambangkan kelembutan, kasih sayang dan kebijaksanan.

Alangkahnya bodohnya manusia yang menjadikan cinta untuk membina kesusahan di hari muka. Jika cinta dijelmakan di dalam rumahtangga, jawapannya adalah kerukunan dan kesefahaman yang berpanjanan. Cinta yang murni adalah pemangkin untuk kehidupan yang penuh kebahagiaan. Sebagaimana ianya bermula di hati, cinta seharusnya berkekalan hingga ke hujung nyawa.

Cinta yang benar-benar tulus dan ikhlas sepatutnya menjadikan pemiliknya bertambah matang, beriman dan berperibadi mulia. Jika sebaliknya anda tentulah dapat mengagak apakah maksudnya...

Andai engkau milikku.....Anita
Pasti Akulah insan yang paling bahagia di dunia ....

0 comments:

Post a Comment

Permata Hati

Permata Hati

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More